Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

(VPPS) Commissie Versterking Positie PS

Commissievergadering

vrijdag 19 januari 2024

09:00 - 10:30
Locatie

tussenverdieping Statenrestaurant

Voorzitter
IJpelaar, W.A.J. (Wouter)
Toelichting

Commissie Versterking Positie Provinciale Staten.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Dit is de conceptagenda van de commissie Versterking positie Provinciale Staten (VPPS) van 19-01.


    Mededelingen



    Terugkoppeling Presidium gelinkt aan VPPS:

    • Het Presidium is akkoord met het aansluiten van GS bij informatieve bijeenkomsten. 
    • Het Presidium is akkoord de commissie VPPS opdracht te geven een notitie uit te werken waarin gekeken wordt naar (mogelijke) fractieondersteuning in de brede zin (budget + inzet), en de commissie VPPS opdracht te geven in gesprek te gaan met BZK (op 19-1) om met BZK de laatste (landelijke) ontwikkelingen te bespreken en onze ervaringen aan BZK mee te geven, inclusief afstemming van de notitie.
    • Daarnaast zijn vanaf 1-12-2023 fractiemedewerkers welkom bij infosessies. Zij mogen aansluiten EN vragen stellen.
    • Het Presidium is akkoord met het doorvoeren van de nieuwe vergaderkalender zoals voorgelegd door VPPS. (zie VPPS vergadering 24-11-2023)
    • en de commissie VPPS de opdracht te geven de inhoudelijke inrichting van infosessies te analyseren en een advies op te stellen of er mogelijk verbeteringen zijn tav deze inrichting (denk aan hybride infosessies, techniek & bestuurlijke toelichting splitsen, vooraf ophalen van de behoefte tav de infosessie).
    • Het Presidium is akkoord om het evaluatievoorstel nader uit te laten werken door Zuyd Hogeschool en dit ter bespreking voor te leggen aan de commissie VPPS en ter vaststelling door te geleiden naar het Presidium.

    De commissie wordt gevraagd:

    1. een standpunt in te nemen ten aanzien van / kennis te nemen van de mededelingen;
    2. de agenda vast te stellen.
  2. 2

    De commissie wordt gevraagd:
    de concept besluitenlijst van commissie VPPS van 24-11-2023 vast te stellen.

  3. 3

    Ten aanzien van het versterken van de positie PS zijn meerdere gremia actief. Het Presidium/PS is het besluitvormend orgaan, de commissie VPPS geeft advies aan het presidium inzake verbetervoorstellen. 


    Daarnaast is er een ambtelijke stuurgroep (Directie en Griffie) die middels projectgroepen werkt aan het uitwerken van producten. Voor vele concrete uitwerkingen en om de toenemende druk op het Statenwerk te verlichten is namelijk ook de ambtelijke organisatie nodig. De projectgroepen zien op het verbeteren van de agendavorming, contact met Limburgers, informatieperiode en verbetering kwaliteit van Statenvoorstellen. 


    De stuurgroep levert producten achtereenvolgens op aan de commissie VPPS.


    Behandelvoorstel

    • Kennismaking Commissie en ambtelijke stuurgroep
    • Voortgang producten verbetering Statenvoorstel en Informatieperiode (waaronder invulling infosessies)
    • Bespreek onderling de mogelijke verbeteringen voor het inrichten van de infosessies zoals gevraagd door het Presidium. Bijvoorbeeld hybride infosessies, het scheiden van technische en bestuurlijke vragen/antwoorden en het vooraf ophalen van de informatiebehoeften (leveren maatwerk).
  4. 4

    Bijgaand treft u de presentatie van Zuyd Hogeschool aan met hierin een voorstel van de evaluatie-aanpak. Deze wordt door Zuyd Hogeschool toegelicht en er wordt naar input en feedback gevraagd op de volgende punten:

    • Ziet de commissie VPPS de voorgestelde aanpak (over 4 jaar verspreid) zitten?
    • Kan de commissie VPPS zich vinden in de combinatie van interviews, vragenlijsten, kostenraming etc?
    • Is de commissie VPPS akkoord met de 9 variabelen die worden voorgesteld om te monitoren (zijn dit de juiste, is dit de juiste hoeveelheid?)?
    • Een begin qua input over het concreet maken, het meetbaar maken en de gewenste streefdoelen van de variabelen.
      Behandelvoorstel
    • Bespreken van bovenstaande punten en Zuyd Hogeschool input meegeven;
    • Het voorgestelde advies door te geleiden aan het Presidium
  5. 5

    Voor bespreken bezoek ambtenaren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).


    Het doel van dit overleg is om de laatste (landelijke) ontwikkelingen te bespreken en de ervaringen en opgehaalde input van VPPS aan BZK mee te geven. Dit omvat ook de afstemming van de op te maken notitie over fractieondersteuning. Er is in de vorige VPPS commissie besloten om een notitie uit te werken met betrekking tot fractieondersteuning in de brede zin, inclusief budget en inzet voor deze bespreking .


    Voorlopige input vanuit VPPS:
    Hierbij de voorlopige input van diverse fracties, welke van invloed kan zijn op de de standpuntbepaling:

    1. Verhogen vaste bedrag fractieondersteuning:
      • Een algemeen uitgangspunt, met uitzondering van enkelen, is dat het verhogen van het vaste bedrag voor fractieondersteuning niet als noodzakelijk wordt beschouwd. Er is geen eenduidige lijn in de behoefte van een (mogelijke) verhoging van het budget.
    2. Fractieondersteuning als onderwerp:
      • het thema fractieondersteuning houdt slechts enkele fracties bezig.
    3. Noodzaak financieel basisbudget bij afsplitsing:
    • Er is een gedeeld standpunt over de noodzaak om het financiële basisbudget voor fractieondersteuning bij afsplitsing te handhaven.                                                                                                                                                                             
    • Achtergrond rapport Berenschot:
    • Fractieondersteuning is een essentieel onderdeel van het brede pakket aan ondersteuningsmaatregelen voor Statenleden, geïmplementeerd tijdens de dualisering van het provinciebestuur. Het doel van fractieondersteuning is om fracties in staat te stellen zelfstandig inhoudelijke ondersteuning te organiseren en te financieren, alsmede hun volks vertegenwoordigende en controlerende functie te versterken.
    • Het rapport "Fractieondersteuning – Hoe verder?" benadrukt de huidige problematiek, waaronder onvoldoende bekendheid met fractieondersteuning, beperkte budgetten, en een verschuiving naar voornamelijk organisatorische en administratieve taken. Daarnaast roept het rapport op tot een bredere discussie over het functioneren van het gehele ondersteuningsstelsel, passend bij de maatschappelijke en politiek-bestuurlijke ontwikkelingen. In het bijgevoegde rapport staat in paragrafen 3.1, 4.1 en 4.2 de input die BZK komt ophalen.

    Behandelvoorstel:
    bespreek de opgehaalde input met de ambtenaren van BZK en bespreek vooral hoe dit onderdeel van belang is volgens BZK, gezien het brede pakket aan ondersteuningsmaatregelen. Hoe verhouden de verschillende onderdelen zich tot elkaar en zijn ze ook van invloed op elkaar?

  6. 6
    Rondvraag en sluiting