Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

(LEO) Leefomgeving

Commissievergadering

vrijdag 18 april 2025

10:00 - 17:15
Locatie

Veldekezaal

Voorzitter
Depondt-Olivers, M.L.H. (Mirjam) / Jenneskens, M.T.P. (Marlou)
Toelichting

Vergadering Statencommissie Leefomgeving


De geplande behandeltijden van de agendapunten zijn een schatting en exclusief interrupties en de beantwoording hiervan en eventuele schorsingen.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Behandelvoorstel:
    De Commissie wordt gevraagd om de agenda voor de Commissievergadering van 18 april ongewijzigd vast te stellen.

  2. 2

    Iedere externe heeft het recht om in te spreken over een geagendeerd onderwerp dat te maken heeft met provinciaal beleid. Een persoon die wil inspreken meldt dit uiterlijk 24 uur voor aanvang van de commissievergadering via het contactformulier t.a.v. commissiegriffier Leonie van Birgelen.
    Het inspreken vindt plaats direct voorafgaand aan de behandeling van het betreffende agendapunt.
    Voor meer informatie, zie de bijgevoegde spelregels.

  3. 3

    Uw eventuele opmerkingen kunt u tot uiterlijk vrijdag 11 april, 12.00 uur doorgeven via e-mailadres Griffie t.a.v. commissiegriffier Leonie van Birgelen.
    Alle ontvangen verzoeken tot wijziging worden in rood doorgevoerd in een gewijzigde concept notulen waarop u, indien van toepassing, via de nazending wordt geattendeerd.


    Behandelvoorstel:
    De commissie wordt gevraagd de (gewijzigde) concept notulen van het openbaar en besloten gedeelte van 21-02 en van 28-02 vast te stellen.

  4. 4

    U ontvangt de actuele lijsten aanbevelingen, moties en toezeggingen bij de nazending van de stukken op maandag 14 april. Uw eventuele opmerkingen kunt u tot uiterlijk donderdag 17 april, 12.00 uur doorgeven via e-mailadres Griffie t.a.v. commissiegriffier Leonie van Birgelen.


    Behandelvoorstel:
    De commissie wordt gevraagd de adviezen van de voorzitter voor afdoening over te nemen.

  5. 5

    Uw eventuele opmerkingen kunt u tot uiterlijk vrijdag 11 april, 12.00 uur doorgeven via e-mailadres Griffie t.a.v. commissiegriffier Leonie van Birgelen.


    Behandelvoorstel:
    De commissie wordt gevraagd de voorraadagenda vast te stellen.

  6. 6

    De lijst ingekomen stukken wordt vastgesteld tijdens de vergadering van 18 april. Een verzoek tot agendering kan tot vrijdag 11 april 12:00 uur gemotiveerd worden gedaan via e-mailadres Griffie t.a.v. commissiegriffier Leonie van Birgelen.
    Indien het verzoek door de voorzitter gehonoreerd wordt, wordt het ingekomen stuk toegevoegd aan de voorlopige agenda. Behandeling zal zich beperken tot de aangevraagde onderwerpen. Een bredere behandeling tijdens de vergadering, zonder dat hierom vooraf gemotiveerd is verzocht wordt door de voorzitter niet toegestaan.


    Behandelvoorstel:
    De commissie wordt gevraagd de lijst ingekomen stukken vast te stellen.

  7. 7
    LANDELIJK GEBIED
  8. 7.1

    De fracties van het CDA (mw. Waajen) en de BBB (dhr. Franssen) hebben de problematiek omtrent wilde zwijnen geagendeerd. 
    Bijgevoegd treft u de motivatie tot agendering aan.


    Behandeling vindt plaats in 1 termijn, waarbij allereerst de beide verzoekers tot agendering het woord krijgen om hun agendering toe te lichten.
    De andere fracties krijgen 3 minuten spreektijd.
    Geplande behandelduur 80 minuten.

  9. 7.2.1

    Rondvragen bij voorkeur voorafgaand aan de vergadering indienen via het e-mailadres van de Griffie, t.a.v. de commissiegriffier Leonie van Birgelen.

  10. 7.2.2
    Mondelinge mededelingen portefeuillehouder
  11. 7.2.3

    Via de onderstaande link krijgt u toegang tot de meest recente vergaderdocumenten van de Bestuurlijke Adviescommissie (BAC) Landelijk Gebied van het IPO: BAC Landelijk Gebied. Met deze link kunt u de vergaderingen en documenten van zowel eerdere als komende BAC-vergaderingen inzien.


    Vragen over de BAC voor de gedeputeerde bij voorkeur voorafgaand aan de vergadering indienen via het e-mailadres van de Griffie, t.a.v. de commissiegriffier Leonie van Birgelen.

  12. 8
    RUIMTELIJKE ONTWIKKELING
  13. 8.1.1

    Rondvragen bij voorkeur voorafgaand aan de vergadering indienen via het e-mailadres van de Griffie, t.a.v. de commissiegriffier Leonie van Birgelen.

  14. 8.1.2
    Mondelinge mededelingen portefeuillehouder
  15. 8.1.3

    Via de onderstaande link krijgt u toegang tot de meest recente vergaderdocumenten van de Bestuurlijke Adviescommissie (BAC) Ruimte en Leefomgeving van het IPO: BAC Ruimte en Leefomgeving
    Met deze link kunt u de vergaderingen en documenten van zowel eerdere als komende BAC-vergaderingen inzien.


    Vragen over de BAC voor de gedeputeerde bij voorkeur voorafgaand aan de vergadering indienen via het e-mailadres van de Griffie, t.a.v. de commissiegriffier Leonie van Birgelen.

  16. 9
    MILIEU, ENERGIE EN KLIMAAT
  17. 9.1

    Onder de Omgevingswet moet de Provincie Limburg geluidproductieplafonds (GGP’s) vaststellen voor industrieterreinen van provinciaal belang, te weten: Chemelot en VDL-Nedcar. Met GPP’s stelt de provincie de geluidruimte vast voor de bedrijven gevestigd op deze industrieterreinen. De GPP’s begrenzen de hoeveelheid geluid die bedrijven op het industrieterrein gezamenlijk mogen veroorzaken in de omgeving.
    Als gevolg van de stelselvereenvoudiging onder de Omgevingswet is de bevoegdheid voor het vaststellen van geluidruimte bij industrieterreinen van provinciaal belang bij Provinciale Staten komen te liggen. De wetgever heeft er echter in voorzien dat Provinciale Staten hun bevoegdheid om GPP's vast te stellen kunnen overdragen aan Gedeputeerde Staten. Voorgesteld wordt om van die delegatiemogelijkheid gebruik te maken.


    Behandeling:
    Gestart wordt met een korte presentatie, waarna de commissie 3 minuten spreektijd per fractie heeft.
    Geplande behandelduur voor dit agendapunt is 90 minuten.

  18. 9.2
    Lunch in Prandium - 13:00
  19. 9.3

    Een van de uitgangspunten van het beleidskader ‘Nieuwe energie en een schoon leefmilieu’ is te komen tot een robuuste en toekomstbestendige energie-infrastructuur. Dit staat mede in relatie tot het transporteren van duurzame opwek van energie via wind- en zonne-energie. Ook de Regionale Energie Strategie Noord en Midden-Limburg (RES NML) zet in op grootschalige opwekking. Het Energielandgoed Wells Meer levert hieraan een significante bijdrage, waarvoor een aansluiting randvoorwaardelijk is. Na realisatie zal het Energielandgoed namelijk met vier windturbines en een zonnepark voorzien in circa 20% van de regionale doelstelling voor duurzame opwekking.
    Om het Energielandgoed te kunnen aansluiten op het landelijke elektriciteitsnet moeten twee zaken gerealiseerd worden: een nieuw hoogspanningsstation op het Energielandgoed en een 150kVkabelverbinding tussen dit station en het bestaande hoogspanningsstation Venray. Het nieuwe hoogspanningsstation van het Energielandgoed en de 150 kV-kabelverbinding worden niet geregeld in het bestemmingsplan en moeten derhalve planologisch nog geregeld worden. De gemeentebesturen van Bergen en Venray hebben GS verzocht om voor de aansluiting van het Energielandgoed op het elektriciteitsnet een projectprocedure te volgen.
    Dit sonderend stuk gaat dan ook over de projectprocedure voor de aansluiting van het Energielandgoed en het te realiseren hoogspanningsstation op dat landgoed. Dit stuk gaat dus niet over het Energielandgoed zelf of over het bestemmingsplan voor het Energielandgoed.


    Behandeling vindt plaats in 1 termijn, waarvoor de fracties 5 minuten spreektijd krijgen en GS ruim een half uur.
    Geplande behandelduur is bijna 2 uur.

  20. 9.4.1

    Rondvragen bij voorkeur voorafgaand aan de vergadering indienen via het e-mailadres van de Griffie, t.a.v. de commissiegriffier Leonie van Birgelen.

  21. 9.4.2
    Mondelinge mededelingen portefeuillehouder
  22. 9.4.3

    Via de onderstaande link krijgt u toegang tot de meest recente vergaderdocumenten van de Bestuurlijke Adviescommissie (BAC) Klimaat en Energie van het IPO: BAC Klimaat en Energie. Met deze link kunt u de vergaderingen en documenten van zowel eerdere als komende BAC-vergaderingen inzien.


    Vragen over de BAC voor de gedeputeerde bij voorkeur voorafgaand aan de vergadering indienen via het e-mailadres van de Griffie, t.a.v. de commissiegriffier Leonie van Birgelen.

  23. 10
    REGIONALE BEREIKBAARHEID EN OV
  24. 10.1

    Voor aanvang van de realisatiefase van het project N595 Wittemer Allee en voor de start van de hiertoe benodigde (minnelijke) grondverwerving dienen uw Staten een zogenaamd “beginselbesluit” te nemen. Dit besluit houdt in dat Provinciale Staten met het oog op de grondverwerving uitspreken om -zo nodig als onteigenaar op te zullen treden, indien in het uiterste geval de minnelijke grondverwerving niet leidt tot de tijdige en noodzakelijke verkrijging van gronden ten behoeve van de realisatie van de beoogde fietsverbinding conform het door de gemeenteraad van Gulpen-Wittem op 4 juli 2024 vastgestelde Bestemmingsplan ‘Fietsverbinding en reconstructie N595 Wittemer Allee’. Dit beginselbesluit legt de grondslag voor minnelijke grondverwerving tegen volledige schadeloosstelling, die naar verwachting het grondverwervingsproces en daarmee de tijdige realisatie het project positief beïnvloedt.


    Behandeling vindt plaats in 2 termijn. De commissie krijgt voor de 1e termijn 5 minuten spreektijd per fractie en GS 35 minuten.
    Geplande behandelduur van de Statenvoorstel is 90 minuten.

  25. 10.2.1

    Rondvragen bij voorkeur voorafgaand aan de vergadering indienen via het e-mailadres van de Griffie, t.a.v. de commissiegriffier Leonie van Birgelen.

  26. 10.2.2
    Mondelinge mededelingen portefeuillehouder
  27. 10.2.3

    Via de onderstaande link krijgt u toegang tot de meest recente vergaderdocumenten van de Bestuurlijke Adviescommissie (BAC) Bereikbaarheid en infrastructuur van het IPO: BAC Bereikbaarheid en Infrastructuur. Met deze link kunt u de vergaderingen en documenten van zowel eerdere als komende BAC-vergaderingen inzien.


    Vragen over de BAC voor de gedeputeerde bij voorkeur voorafgaand aan de vergadering indienen via het e-mailadres van de Griffie, t.a.v. de commissiegriffier Leonie van Birgelen.

  28. 11
    Sluiting