Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

(VPPS) Commissie Versterking Positie PS

Commissievergadering

vrijdag 31 januari 2025

15:00 - 16:30
Locatie

Veldekezaal

Voorzitter
IJpelaar, W.A.J. (Wouter)
Toelichting

Commissie Versterking Positie Provinciale Staten

Agendapunten

  1. 1

    Dit is de conceptagenda van commissie VPPS op 31-01-2025.


    Mededelingen:

    • Het Presidium heeft de Commissie VPPS gevraagd om afwegingen uit te werken inzake mogelijke scenario's voor het moment van inspreken (door insprekers) tijdens vergaderingen. 
      Behandelvoorstel
      De commissie wordt gevraagd:
      1. Een standpunt in te nemen ten aanzien van / kennis te nemen van de mededelingen;
      2. De agenda vast te stellen.
  2. 2

    Bijgevoegd de concept besluitenlijst van commissie VPPS op 06-12-2024 en de lopende acties lijst.



    Behandelvoorstel
    De commissie wordt gevraagd:
    1. De concept besluitenlijst van commissie VPPS op 06-12-2024 vast te stellen;
    2. Kennis te nemen van de lopende acties lijst.

  3. 3

    Er volgt een korte terugkoppeling vanuit de Ambtelijke Stuurgroep over de ontwikkelingen van de werkgroepen. Bijgaand treft u de terugkoppeling aan.

  4. 4

    Het presidium heeft de commissie VPPS gevraagd een advies op te stellen inzake hoe om te gaan met wisselende expertise qua woordvoerderschap en interrupties (wisselende woordvoerder per agendapunt en interrupties door anderen dan de woordvoerder) tijdens de PS- en commissievergaderingen. De commissie VPPS heeft tijdens de vergadering van 06-12-2024 besloten om een memo op te stellen inzake bovenstaande vraagstuk. Bijgaand treft u dit memo aan.


    Behandelvoorstel
    De commissie wordt gevraagd:

    1. Een standpunt in te nemen ten aanzien van bovenstaande verzoeken, en;
    2. Het Presidium hierover te adviseren.
  5. 5

    Tijdens de vorige vergadering van commissie VPPS op 6-12-2024 is besloten om dit agendapunt tijdens deze vergadering verder te behandelen.


    Zoals reeds aangekondigd heeft het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) de handreiking fractieondersteuning provincie staten gepubliceerd (zie bijlage). In deze handreiking gaat BZK in op het doel van fractieondersteuning en biedt BZK een uniform model aan. Dit kan gebruikt worden door alle provincies op basis waarvan eenduidige keuzes gemaakt kunnen worden bij de inrichting van fractieondersteuning. Enige mate van uniformiteit is, voor BZK, van belang om de kwaliteit van de fractieondersteuning bij alle provincies te waarborgen. De commissie VPPS kan het Presidium adviseren welke van deze keuzes doorgevoerd dienen te worden in de inrichting van de Limburgse fractieondersteuning.


    Bijgaand treft u een praatplaat fractieondersteuning aan. De plaatsvervangend griffier is aanwezig om hier een verdere toelichting op te geven.



    Keuzes ten behoeven van inrichting fractieondersteuning
    De keuzes die BZK voorlegt in de handreiking maar die in de inrichting van de Limburgse fractieondersteuning momenteel al zijn ingeregeld, zijn niet meegenomen in onderstaande opsomming. De commissie dient per onderstaande keuze een besluit te nemen.


    BZK stelt voor om:

    • de eigen fractiebijdrage vast te verdelen: deel voor organisatie- en bureaukosten (algemeen) + deel voor personeel (intern of extern).
    • het vaste deel van de fractiebijdrage te verhogen zodat iedere fractie 1 FTE niveau schaal 12 à 100.000 euro kan aannemen (momenteel is dit 35.000 euro).
    • de volgende kosten niet uit de fractiebijdrage toe te staan (vergoeding vindt plaats vanuit rechtspositiebesluit): reis- en verblijfskosten voor reizen zowel binnen de provincie als daarbuiten gemaakt voor de uitoefening van de functie.
    • de volgende kosten niet uit de fractiebijdrage toe te staan (vergoeding vindt plaats vanuit provinciekas): ICT-voorzieningen fractiemedewerkers en vergaderfaciliteiten in het provinciehuis inclusief eten/drinken tijdens (fractie-) vergaderingen.
    • Kosten die op grond van de huidige VNG Modelverordening niet mogen worden vergoed vanuit het fractiebudget: Giften, leningen, beleggingen, voorschotten en/of uitgaven die op grond van enige andere wettelijke regeling in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege (bv. rechtspositiebesluit), inclusief uitgaven in verband met verkiezingsactiviteiten.
    • Werkgeverschap centraal te ondersteunen via de Provincie, denk aan: betalingen, payrol of verzekeringen.

    Behandelvoorstel
    De commissie wordt gevraagd:

    1. per bovenstaande keuze een standpunt in te nemen en het Presidium hierover van advies te voorzien, zodat (mogelijk) de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning geactualiseerd kan worden.
  6. 7
    Rondvraag en sluiting