Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

(ESA) Economie en Samenleving

Commissievergadering

vrijdag 2 februari 2024

13:00 - 15:35
Locatie

Veldekezaal

Voorzitter
Nijenhuis, D.J. (Diederik)
Toelichting

Vervolg commissievergadering  ESA 19-1-2024.


De geplande behandeltijden van de agendapunten zijn een schatting en exclusief interrupties en de beantwoording hiervan.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. Heropening - 13:00
  2. 8
    REGIONALE ECONOMIE
  3. 8.2

    Eventuele rondvragen bij voorkeur voor aanvang van de vergadering doorgeven via e-mailadres Griffie t.a.v. commissiegriffier Jaimy van Dijk.


    D66 (mw. Jenneskens) en het CDA (dhr. Hanegraaff) hebben de volgende punten ingebracht voor de rondvraag:


    In de beantwoording van de vragen omtrent wetsvoorstel internationalisering van het hoger onderwijs wordt er aangegeven dat:

    • De daadwerkelijke wet nog niet bekend is en derhalve acties vanuit de provincie Limburg nog niet zijn uitgewerkt/ondernomen;
    • De instroom van buitenlandse studenten cruciaal is; en dat er ruimte moet blijven voor maatwerk;
    • Dat dit standpunt is medegedeeld via een medeondertekende brief van verscheidene Limburgse gemeenten en is afgestemd met partners en is uitgedragen met contacten in Den Haag;
      Wij hebben hierover de volgende aanvullende vragen:
    • Waarom kiest GS om met name het maatwerk te benadrukken en niet de gehele wet als onwenselijk te bestempelen?
    • Motie 2941 roept GS op om ‘alle acties die ertoe bijdrage dat een dergelijke beperking voor Limburg niet wordt ingevoerd.’ In dit licht: Hoe vaak is het standpunt door GS uitgedragen in Den Haag het afgelopen jaar? Op welke manier?
    • Hoewel het daadwerkelijke wetsvoorstel nog onbekend is, zijn de contouren ervan zeer zorgwekkend voor de Limburgse onderwijsinstellingen en arbeidsmarkt. Als elke regio telt, treft dit wetsvoorstel de onze onevenredig hard. Waarom onderzoekt GS de mogelijke gevolgen van het invoeren van deze wet niet, terwijl de bevindingen een krachtig argument kunnen zijn in toekomstige lobby naar Den Haag?
    • Ligt er een concreet en gezamenlijk plan van aanpak voor de gezamenlijke lobby rondom deze wet? Zo ja, hoe en waar en wie neemt hierin initiatief? Zo nee, waarom niet? En welke rol speelt de provincie/het College van GS hier?
    • Wordt er door de provincie of met partners onderzoek gedaan hoe het doel van de wet (beperken instroom studenten en behoud Nederlandse taal en identiteit) optimaal kan worden bereikt, zonder hierbij de beoogde taaleisen in te stellen? Zo kan er bijvoorbeeld met een cap voor buitenlandse studenten gewerkt worden zodat de instroom per jaar – afhankelijk wat de economie en samenleving nodig heeft – de instroom bereikt worden. Hetzelfde geldt voor taaleisen aan buitenlandse studenten dat op verschillende manieren kan worden bereikt. Wederom, een actieve houding nu, kan belangrijk zijn in de lobby straks. Waarom worden er geen scenario’s uitgewerkt?

    Behandeling bestaat uit de beantwoording door de gedeputeerde van de gestelde vraag. Er is geen debat.

  4. 9
    KWALITEIT OPENBAAR BESTUUR
  5. 9.1

    Deze sonderende notitie betreft een van de acht provinciale concept-beleidskaders die het college aanbiedt ter uitwerking van het coalitieakkoord Elke Limburger telt! Zoals besproken in uw Agendacommissie zullen de acht nieuwe beleidskaders eerst via een sonderende bespreking in de beide Statencommissies besproken worden (19 en 29 januari 2024).


    Technische vragen kunnen voorafgaande aan de vergadering schriftelijk worden gesteld. Deze zullen niet in de commissie worden behandeld.


    In het sonderend stuk staan een 3-tal sonderende vragen. U wordt verzocht bij uw inbreng in te gaan op de sonderende vragen, zijnde:


    1. Voor alle provinciale concept-beleidskaders is er een zogeheten ‘doelenboom’ opgesteld waarin de provinciale bijdrage aan de gewenste maatschappelijke impact is beschreven. In de doelenboom van het concept-beleidskader Provincie Midden in de Samenleving geven we een overzicht van de impact, outcome, output en activiteiten die we met dit beleidskader beogen. Hoe reflecteert u hierover? 
    2. Alle provinciale concept-beleidskaders hebben een paragraaf opgenomen over de ‘organisatie van de uitvoering’. Daarin zijn de provinciale rol en de afhankelijkheden beschreven die in de uitvoering aan de orde zijn. Hoe reflecteert u hierover? 
    3. In de voorbereiding van het beleidskader bent u via PS on tour en werkbezoeken geïnformeerd over een aantal thema’s uit het kader. Over welke thema’s zou u in 2024 verder nog nader geïnformeerd willen worden, hetzij via een infosessie, hetzij via een werkbezoek?


    Behandelvoorstel:


    De commissie wordt gevraagd op de vragen in te gaan in 1 termijn met een voorgestelde behandelduur van 105 minuten (spreektijd per fractie 5 minuten).

    Toezeggingen

    Titel
    Aanpak verminderen regeldruk
  6. 9.2

    De VVD (dhr. Maillé) heeft verzocht om agendering van dit onderwerp. Omdat verwezen wordt naar de beantwoording van schriftelijke vragen zijn deze ook toegevoegd.


    Behandeling vindt plaats in 1 termijn met een geplande behandelduur van 30 minuten

    Toezeggingen

    Titel
    Delen rapportage digitale toegankelijkheid en organiseren informatiesessie Digitale toegankelijkheid
  7. 9.3

    Eventuele rondvragen bij voorkeur voor aanvang van de vergadering doorgeven via e-mailadres Griffie t.a.v. commissiegriffier Jaimy van Dijk.

  8. 10
    FINANCIËN EN OVERHEAD
  9. 10.1

    Eventuele rondvragen bij voorkeur voor aanvang van de vergadering doorgeven via e-mailadres Griffie t.a.v. commissiegriffier Jaimy van Dijk.

  10. 11
    Sluiting - 15:33