Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

(PS) Provinciale Staten

Statenvergadering (18:00 uur)

vrijdag 18 december 2020

18:00 - 20:00
Locatie

Video conference

Voorzitter
Bovens, Th.J.F.M. (Theo)
Toelichting

Statenvergadering, Video conference.


Deze Statenvergadering kan worden teruggekeken/geluisterd via:
https://youtu.be/55Ugh1\_76S0

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Behandelvoorstel:
    Provinciale Staten wordt gevraagd om de agenda voor de Statenvergadering van 18-12-2020 gewijzigd vast te stellen.

  2. 2
    HAMERSTUKKEN
  3. 2.1

    Voor de stukken benoemd in de volgende ontwerpbesluiten is geheimhouding opgelegd aan Provinciale Staten, zodat de bekrachtiging van de geheimhouding op grond van de provinciewet aan de orde is:

  4. 2.1.1

    Voorgesteld besluit
    Provinciale Staten wordt gevraagd:
    gelet op artikel 25 Provinciewet en artikel 10 lid 1 sub c juncto artikel 10 lid 2 sub b en g van de Wet openbaarheid van bestuur, de door de Statencommissie Financiën, Economische Zaken en Bestuur opgelegde verplichting tot geheimhouding van de (concept)notulen en audio-opname van de besloten vergadering van de Statencommissie Financiën, Economische Zaken en Bestuur van 15 december 2020, conform artikel 25, 3e lid Provinciewet te bekrachtigen.

    Stemuitslag

    voor 60%
    voor
    50PLUS (1), CDA (Statenleden) (3), D66 (Statenleden) (2), Forum voor Democratie (3), GroenLinks (Statenleden) (2), LOKAAL-LIMBURG (Statenlid) (1), Partij voor de Dieren (Statenlid) (2), PvdA (Statenleden) (3), PVV (Statenleden) (5), SP (Statenleden) (2), VVD (Statenleden) (4)

    Besluit

    Provinciale Staten besluiten:
    gelet op artikel 25 Provinciewet en artikel 10 lid 1 sub c juncto artikel 10 lid 2 sub b en g van de Wet
    openbaarheid van bestuur, de door de Statencommissie Financiën, Economische Zaken en Bestuur
    opgelegde verplichting tot geheimhouding van de (concept)notulen en audio-opname van de besloten
    vergadering van de Statencommissie Financiën, Economische Zaken en Bestuur van 15 december 2020,
    conform artikel 25, 3e lid Provinciewet te bekrachtigen.

    Zonder beraad aangenomen.

  5. 2.1.2

    Voorgesteld besluit
    Provinciale Staten wordt gevraagd:
    gelet op artikel 25 van de Provinciewet en artikel 10, lid 1 aanhef en sub c alsmede lid 2 aanhef en sub g van de Wet openbaarheid van bestuur, de door het college van Gedeputeerde Staten opgelegde verplichting tot geheimhouding van de relevante geheime informatie omtrent de anterieure overeenkomst, te bekrachtigen.

    Stemuitslag

    voor 60%
    voor
    50PLUS (1), CDA (Statenleden) (3), D66 (Statenleden) (2), Forum voor Democratie (3), GroenLinks (Statenleden) (2), LOKAAL-LIMBURG (Statenlid) (1), Partij voor de Dieren (Statenlid) (2), PvdA (Statenleden) (3), PVV (Statenleden) (5), SP (Statenleden) (2), VVD (Statenleden) (4)

    Besluit

    Provinciale Staten besluiten:
    gelet op artikel 25 van de Provinciewet en artikel 10, lid 1 aanhef en sub c alsmede lid 2 aanhef en sub g
    van de Wet openbaarheid van bestuur, de door het college van Gedeputeerde Staten opgelegde
    verplichting tot geheimhouding van de relevante geheime informatie omtrent de anterieure overeenkomst, te
    bekrachtigen.

    Zonder beraad aangenomen.

  6. 3
    STEMMING BEHANDELSTUKKEN
  7. 3.1

    Met het voorliggende Statenvoorstel PES-2 wordt een stip op de horizon gezet voor een innovatief energiebeleid in Limburg op weg naar 2030. Aan de hand van een vijftal perspectieven met concrete doelstellingen wordt voor onze inwoners, instellingen en bedrijven richting gegeven aan de energietransitie voor zowel de korte en middellange termijn (deze Statenperiode) in het licht van de langere termijn (2030 en verder). Tegelijkertijd is naast de ambitie, doelen en strategie een concreet uitvoeringsprogramma voor 2020-2030 opgesteld samen met de partners. Daarmee worden stappen gezet in de zoektocht naar een passende energiemix voor Limburg.


    Dit Statenvoorstel is behandeld in de Statencommissie MD van 27-11-2020. De commissie heeft besloten om het voorstel als behandelstuk door te leiden naar PS van 11-12-2020.


    Voorgesteld besluit
    Provinciale Staten wordt gevraagd:
    1. de “Provinciale Energie Strategie – Deel 2” vast te stellen;
    2. instemmen met de inzet van € 12,7 mln. voor de Provinciale Energie Strategie – Deel 2 en dit bedrag ten laste te brengen van de intensiveringsmiddelen Duurzaamheid en Energie 2019-2023.

    Stemuitslag

    voor 66%
    tegen 34%
    voor
    50PLUS (1), CDA (Statenleden) (9), D66 (Statenleden) (3), GroenLinks (Statenleden) (4), Partij voor de Dieren (Statenlid) (2), PvdA (Statenleden) (3), SP (Statenleden) (4), VVD (Statenleden) (5)
    tegen
    Forum voor Democratie (7), LOKAAL-LIMBURG (Statenlid) (2), PVV (Statenleden) (7)

    Besluit

    Provinciale Staten besluiten:
    Gelezen­ Amendement 92 2e Gewijzigd Mertens cs inzake Eerlijke energietransitie en Amendement 94 Palmen cs inzake Borging lokaal profijt en participatie in de energietransitie;

    1. de “Provinciale Energie Strategie – Deel 2” gewijzigd vast te stellen met in achtneming van de volgende wijzigingen:

    op p. 37 van de PES 2.0, perspectief 4 de eerste zinsnede als volgt te wijzigen:
    Huidige zinsnede:
    “In Limburg is er een transitietempo waarin zoveel mogelijk Limburgers kunnen participeren in de energietransitie en waar hulp en inzicht wordt geboden in de mogelijkheden daartoe.”


    nieuwe zinsnede na wijziging:
    “In Limburg is er een transitietempo waarin alle Limburgers kunnen participeren in de
    energietransitie en waar hulp en inzicht wordt geboden in de mogelijkheden daartoe.


    op pag. 39 van de Provinciale Energiestrategie; Hoofdstuk 3, perspectief 4. Na de zin:
    ”Dit betekent dat het bevoegd gezag een aanvraag voor bijvoorbeeld een omgevingsvergunning voor een zonnepark niet mag weigeren omdat een initiatiefnemer niet de mogelijkheden van financiële participatie heeft verkend terwijl het project verder wel passend is binnen het bredere ruimtelijke beleid van de gemeente.” De volgende tekst wordt toegevoegd: “Echter, door gemeenten procesmatig te ondersteunen en bij rendabele businesscases in voorkomende gevallen als investeerder te participeren in projecten, ontstaat er voor de gemeenten de mogelijkheid om zelf (mee) te ontwikkelen waardoor lokaal participeren en lokaal profijt als basisbeginsel opgenomen kunnen worden. Daarnaast dient de provincie het mede investeren door Nederlandse (pensioen-) fondsen in duurzaamheidsprojecten in Limburg te bevorderen.”


    op pag. 39 van de Provinciale Energiestrategie; Hoofdstuk 3, perspectief 4 aan KPI 16 de volgende tekst wordt toegevoegd: “… en gemeenten maximaal te stimuleren en te ondersteunen zodat zij zelf projecten kunnen opstarten met lokale participatie en lokaal profijt als basisbeginsel.”


    op p. 60 van de PES 2.0 na de zin:
    “Maar voor mensen met schulden, meerdere leningen is soms een nieuwe aanvullende financiering een brug te ver. Vandaar ook dat hier op lokaal niveau maatwerk geboden wordt door gemeenten in de aanpak van deze ‘energiearmoede’


    de volgende zin in te voegen:
    “De provincie ondersteunt gemeenten in hun aanpak van energie-armoede en is onder andere aanjager van onderzoek op dit vlak. Studenten van onderwijsinstellingen in Limburg worden hierin actief betrokken.”


    op pag. 61 van de Provinciale Energiestrategie; Hoofdstuk 4, paragraaf 4.1. Onder het kopje “Wat gaan we daar samen met onze partners voor doen?” De volgende bullet wordt toegevoegd: “We starten in 2021 een versnellingsteam burgerparticipatie, lokaal eigenaarschap en lokaal profijt bestaande uit vertegenwoordigers van de RES regio’s, de energiecoöperaties en de provincie om de uitvoering van KPI’s 16, 17 en 18 aan te jagen en te versnellen.”


    op p. 62, onder paragraaf 4.1 “Eigenaarschap en participatie”, “Wat gaan we daar samen met onze partners voor doen?” een nieuw gedachtestreepje in te voegen in te voegen:
    ­ We jagen onderzoek aan om energie-armoede aan te pakken in onze provincie. Naar Drenths voorbeeld zoeken we daartoe de samenwerking op met het Hoger Onderwijs in Limburg om studenten kleinschalig onderzoek te laten doen naar hoe we Limburgers met de kleinste beurs in de energietransitie kunnen betrekken. We ondersteunen gemeenten (financieel en/of met kennis en kunde) in hun aanpak van energie-armoede.
    2. instemmen met de inzet van € 12,7 mln. voor de Provinciale Energie Strategie – Deel 2 en dit bedrag ten laste te brengen van de intensiveringsmiddelen Duurzaamheid en Energie 2019-2023.

    Geamendeerd aangenomen
    Voor: CDA, VVD, SP, GroenLinks, PvdA, D66, Partij voor de Dieren en 50PLUS.
    Tegen: Forum voor Democratie, PVV en LOKAAL-LIMBURG.
    Met stemverklaring tegen: PVV.

    Amendementen

    Titel
    Amendement 92 2e Gewijzigd Mertens cs inzake Eerlijke energietransitie.docx
    Amendement 93 Jenneskens inzake Het resultaat dat telt
    Amendement 94 Palmen cs inzake Borging lokaal profijt en participatie in de energietransitie

    Moties

    Titel
    Motie 2685 Gewijzigd Palmen cs inzake Zonneladder stap voor stap
    Motie 2687 Palmen inzake Verplicht zon-op-dak
    Motie 2688 Gewijzigd Bastiaans inzake Energieke Limburgse bedrijfsdaken
    Motie 2689 Bastiaans inzake Draagvlak geeft energie
    Motie 2695 Jenneskens inzake Limburgse analyse klimaat- en energieverkenning
  8. 3.2

    De Waterstofagenda is gebaseerd op en stimuleert de mogelijke kansen en toepassingen van waterstof in Limburg – op gebied van transport en logistiek, personenvervoer, de industrie en in de productie het transport en de distributie van waterstof. In de Provinciale Energie Strategie deel 2 wordt waterstof benoemd als een energiedrager voor de toekomst. Gezien de potentie van waterstof om te verduurzamen én investeringen in transport en opslag van energie te optimaliseren, is waterstof desondanks een speerpunt voor de Provincie. Dat is ook de reden een aparte Waterstofagenda te realiseren.


    Dit Statenvoorstel is behandeld in de Statencommissie MD van 27-11-2020. De commissie heeft besloten om het voorstel als behandelstuk door te leiden naar PS van 11-12-2020.


    Voorgesteld besluit
    Provinciale Staten wordt gevraagd:
    1. de “Limburgse Waterstofagenda 2.0” vast te stellen;
    2. instemmen met de inzet van € 500,000 voor de Limburgse Waterstofagenda 2.0 en dit bedrag ten laste te brengen van de intensiveringsmiddelen Duurzaamheid en Energie 2019-2023.

    Stemuitslag

    voor 79%
    tegen 21%
    voor
    50PLUS (1), CDA (Statenleden) (9), D66 (Statenleden) (3), Forum voor Democratie (7), GroenLinks (Statenleden) (4), LOKAAL-LIMBURG (Statenlid) (2), Partij voor de Dieren (Statenlid) (2), PvdA (Statenleden) (3), SP (Statenleden) (1), VVD (Statenleden) (5)
    tegen
    PVV (Statenleden) (7), SP (Statenleden) (3)

    Besluit

    Provinciale Staten besluiten:
    Gelezen­ Amendement 96 Mertens inzake Waterstoftankstations zwaar vervoer en Amendement 98 Palmen inzake Meer uit waterstof;

    1. de “De “Limburgse Waterstofagenda 2.0” gewijzigd vast te stellen met in achtneming van de volgende wijzigingen:

    op p. 26 van de Limburgse Waterstofagenda na punt 2 een punt 3 wordt ingevoegd:
    “3. Opschalen: Limburg speelt een aanjagende en faciliterende rol in het tot stand brengen van waterstoftankstations voor zwaar vervoer, waardoor er voor het transportnetwerk over de weg echte kansen ontstaan om zwaar transport de omschakeling van diesel naar waterstof te laten maken. Hierbij zoeken we aansluiting bij het Noord-Brabantse en Zeeuwse transportnetwerk over de weg.”


    de punten 3-10 dienen verder genummerd te worden van 4-11.


    met dien verstande dat navolgend tekstdeel wordt toegevoegd in de Limburgse Waterstofagenda 2.0, na de opsomming 1 t/m 6, in paragraaf 3.3.2 Limburgse Waterstofladder: “Innovaties binnen de industriële sector krijgen prioriteit omdat daar op korte termijn de grootste duurzaamheidswinst te halen is in volume. Tegelijkertijd wordt er ruimte gemaakt voor pilots in de sectoren transport, mobiliteit en de gebouwde omgeving zodat veelbelovende projecten niet onnodig worden uitgesteld. Bijvoorbeeld door te streven naar minimaal drie waterstof pompstations in 2023 die zorgen voor een provinciale dekking.
    2. instemmen met de inzet van €500,000 voor de Limburgse Waterstofagenda 2.0 en dit bedrag ten laste te brengen van de intensiveringsmiddelen Duurzaamheid en Energie 2019-2023.

    Geamendeerd aangenomen
    Voor: CDA, Forum voor Democratie, VVD, SP (1), GroenLinks, PvdA, D66, LOKAAL-LIMBURG, Partij voor de Dieren en 50PLUS.
    Tegen: PVV en SP (3).
    Met een stemverklaring tegen: PVV.

    Amendementen

    Titel
    Amendement 96 Mertens inzake Waterstoftankstations zwaar vervoer
    Amendement 98 Palmen inzake Meer uit waterstof

    Moties

    Titel
    Motie 2690 Wolters Gregório inzake Huishoudens voorbereid op waterstof
    Motie 2691 Van der Linden inzake Waterstofcoalitie Limburg
    Motie 2692 Gewijzigd Van der Linden cs inzake Waterstoftankstations in Limburg
  9. 3.3

    In dit Statenvoorstel wordt aan PS gevraagd om uit de beleidsintensivering 'Economie, Onderwijs en Arbeidsmarkt' middelen beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de herijkte strategie van de campus zoals die in maart 2020 door de aandeelhouders is vastgesteld. Het gaat daarbij om de middelen voor:
    - subsidie aan de campusorganisatie 'Campus Heerlen Management & Development BV' (CM&D BV) voor ingroei in haar rol als innovatiecluster en facilitator in het verder te ontwikkelen ecosysteem van de BSSC, en;
    - agiostortingen aan CM&D BV, waarin de Provincie aandeelhouder is.


    Dit Statenvoorstel is behandeld in de Statencommissie FEB van 27-11-2020. De commissie heeft besloten het voorstel als bespreekstuk door te leiden naar PS.


    Voorgesteld besluit
    Provinciale Staten wordt gevraagd:
    1. een bedrag ter hoogte van € 738.000,00 beschikbaar te stellen voor een subsidie aan CM&D BV;
    2. een bedrag ter hoogte van € 1.050.000,00 beschikbaar te stellen ten behoeve van agiostortingen aan de campusorganisatie CM&D BV voor de periode 2021 – 2023;
    3. de bedragen van totaal € 1.788.000,00 ten laste te brengen van de beleidsintensiveringsmiddelen ‘Economie, Onderwijs en Arbeidsmarkt’;
    4. in te stemmen dat de financieel technische verwerking van dit voorstel wordt geëffectueerd in de eindejaarsbijstelling 2020.

    Stemuitslag

    voor 85%
    tegen 15%
    voor
    50PLUS (1), CDA (Statenleden) (9), D66 (Statenleden) (3), Forum voor Democratie (7), GroenLinks (Statenleden) (4), LOKAAL-LIMBURG (Statenlid) (2), Partij voor de Dieren (Statenlid) (2), PvdA (Statenleden) (3), SP (Statenleden) (4), VVD (Statenleden) (5)
    tegen
    PVV (Statenleden) (7)

    Besluit

    Provinciale Staten besluiten:
    uw Staten worden voorgesteld te besluiten om:

    1. een bedrag ter hoogte van € 738.000,00 beschikbaar te stellen voor een subsidie aan CM&D BV;
    2. een bedrag ter hoogte van € 1.050.000,00 beschikbaar te stellen ten behoeve van agiostortingen aan de campusorganisatie CM&D BV voor de periode 2021 – 2023;
    3. de bedragen van totaal € 1.788.000,00 ten laste te brengen van de beleidsintensiveringsmiddelen ‘Economie, Onderwijs en Arbeidsmarkt’;
    4. in te stemmen dat de financieel technische verwerking van dit voorstel wordt geëffectueerd in de eindejaarsbijstelling 2020.

    Aangenomen
    Voor: CDA, Forum voor Democratie, VVD, SP, GroenLinks, PvdA, D66, LOKAAL-LIMBURG, Partij voor de Dieren en 50PLUS.
    Tegen: PVV.

    Amendementen

    Titel
    Amendement 99 Gewijzigd Claassen inzake Investeren in termijnen op basis van KPIs

    Moties

    Titel
    Motie 2694 Gewijzigd Van der Valk cs inzake Meer MBO stageplaatsen bij de Brightlands Campusssen
  10. 3.4

    Het Statenvoorstel betreft een dekkingsvoorstel om € 785.000,- beschikbaar te stellen ten behoeve van een subsidie aan de gemeente Leudal voor de realisatie van een Veilige Wieleromgeving en aan de gemeente Maasgouw voor de realisatie van een accommodatie van het RTC Tafeltennis. De realisatie van beide sportaccommodaties levert een bijdrage aan het versterken van de infrastructuur voor breedtesport/sportstimulering en talentontwikkeling. Tijdens de behandeling van het Gewijzigd Statenvoorstel beleidskader Sport 2020-2023 'Limburg Sport !' op 12 en 13 december 2019 in Provinciale Staten zijn een aantal toezeggingen gedaan over de dekking. Tijdens de vergadering van Provinciale Staten op 29 juni 2020 is met betrekking tot de dekking van de onderhavige subsidieverzoeken van de gemeenten Leudal en Maasgouw het gewijzigde amendement 62 aangenomen. Het College heeft in het debat over de jaarrekening 2019 gezegd: ‘met een voorstel te zullen komen zodat de wielerbaan en de tafeltennisaccommodatie gefinancierd kunnen worden’. Dat voorstel ligt nu voor, zoals afgesproken, met daarbij een dekking uit de begroting voor dit jaar en niet (zoals in het oorspronkelijke amendement stond) uit het Sportkader.


    Dit Statenvoorstel is behandeld in de Statencommissie CS van 20-11-2020. De commissie heeft het voorstel als bespreekstuk doorgeleid naar PS.


    Voorgesteld besluit
    Provinciale Staten wordt gevraagd:
    een bedrag van € 785.000,- beschikbaar te stellen ten behoeve van een subsidie aan de gemeente Leudal voor de realisatie van een Veilige Wieleromgeving en aan de gemeente Maasgouw voor de realisatie van een accommodatie van het RTC Tafeltennis en deze kosten ten laste te brengen van het begrotingsresultaat 2020.

    Stemuitslag

    voor 47%
    tegen 53%
    voor
    CDA (Statenleden) (9), D66 (Statenleden) (3), LOKAAL-LIMBURG (Statenlid) (2), PvdA (Statenleden) (3), VVD (Statenleden) (5)
    tegen
    50PLUS (1), Forum voor Democratie (7), GroenLinks (Statenleden) (4), Partij voor de Dieren (Statenlid) (2), PVV (Statenleden) (7), SP (Statenleden) (4)

    Besluit

    Provinciale Staten besluiten het Statenvoorstel G-20-072 Gewijzigd Statenvoorstel Dekkingsvoorstel sportaccommodaties in Leudal en Maasgouw te verwerpen.

    Verworpen
    Voor: CDA, VVD, PvdA, D66 en LOKAAL-LIMBURG.
    Tegen:
    Forum voor Democratie, PVV, SP, GroenLinks, Partij voor de Dieren en 50PLUS.
    Stemverklaring tegen: Forum voor Democratie, PVV, SP en Partij voor de Dieren.
    Stemverklaring tegen: GroenLinks en 50PLUS (sportaccommodatie Leudal).

    Moties

    Titel
    Motie 2699 Van Bijnen inzake Aandacht voor veilig fietsen op de openbare weg
    Motie 2700 Plusquin cs inzake Respecteren omwonenden en natuurcompensatie Wieleromgeving Leudal
  11. 3.5

    De bevoegdheid van Provinciale Staten tot het vaststellen van de programmabegroting is vastgelegd in artikel 195 van de Provinciewet. Artikel 196 bepaalt dat besluiten tot wijzigingen van de begroting uiterlijk tot eind van het betreffende begrotingsjaar kunnen worden genomen. De Financiële Eindejaarsbijstelling 2020 maakt onderdeel uit van de provinciale planning- en controlcyclus.


    De Controlecommissie heeft vastgesteld dat er bij elke afwijkingenrapportage en eindejaarsbijstelling een (verkorte) schriftelijke vragenronde zal plaatsvinden. Er heeft geen behandeling in een extra FEB-vergadering plaatsgevonden.


    Attentie: In beginsel geldt de afspraak dat er tussen de debatvergadering en de stemvergadering geen aanvullende stukken worden aangeboden. Tijdens de behandeling van de Eindejaarsbijstelling op 11-12-2020 is echter uitdrukkelijk afgesproken dat de portefeuillehouder PS nog vóór de stemvergadering op 18-12-2020 zou informeren conform bijgaande mededeling portefeuillehouder.


    Voorgesteld besluit
    Provinciale Staten wordt gevraagd:
    1. instemmen met de voorstellen uit de Financiële Eindejaarsbijstelling 2020 van de Programmabegroting 2020;
    2. de 5e begrotingswijziging 2020, 1e begrotingswijziging 2021 en bijbehorende investeringsbesluiten, zoals opgenomen in de Financiële Eindejaarsbijstelling 2020, vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    50PLUS (1), CDA (Statenleden) (9), D66 (Statenleden) (3), Forum voor Democratie (7), GroenLinks (Statenleden) (4), LOKAAL-LIMBURG (Statenlid) (2), Partij voor de Dieren (Statenlid) (2), PvdA (Statenleden) (3), PVV (Statenleden) (7), SP (Statenleden) (4), VVD (Statenleden) (5)

    Besluit

    Provinciale Staten besluiten:

    1. instemmen met de voorstellen uit de Financiële Eindejaarsbijstelling 2020 van de Programmabegroting 2020;
    2. de 5e begrotingswijziging 2020, 1e begrotingswijziging 2021 en bijhorende investeringsbesluiten, zoals opgenomen in de Financiële Eindejaarsbijstelling 2020, vaststellen.

    Met algemene stemmen aangenomen.
    Voor: CDA, Forum voor Democratie, PVV, VVD, SP, GroenLinks, PvdA, D66, LOKAAL-LIMBURG, Partij voor de Dieren en 50PLUS.

    Amendementen

    Titel
    Amendement 97 Baneke cs inzake Terugstorten cultuurgelden in reserve

    Moties

    Titel
    Motie 2693 Van Wageningen inzake Op de pedalen
    Motie 2697 Gewijzigd Claassen inzake Toegankelijkheid zorg
  12. 3.6

    Diversiteit is essentieel voor behoud, continuïteit en uitbreiding van productie en werkgelegenheid van VDL Nedcar. Om meerdere klanten te kunnen bedienen en ter versterking van de concurrentiepositie heeft het bedrijf uitbreidings-mogelijkheden nodig. Via het PIP-traject krijgt het bedrijf de ruimte om de uitbreiding mogelijk te maken, Hiervoor moet ook de infrastructuur rond het bedrijf aangepast worden. Op basis van een vastgesteld inpassingsplan kan GS de omgevingsvergunning voor de uitbreiding verlenen.


    Een haalbaar PIP moet voldoen aan de voorwaarde van economische uitvoerbaarheid. Hiervoor wordt een 2-sporen traject voorgesteld waarvan de primaire inzet is om dit project onder te brengen bij het Nationaal Groeifonds. De uitkomsten van een aanvraag voor het Nationaal Groeifonds zijn pas eind 2021 voorzien. Dit is echter ontoereikend voor het vaststellen van de economische uitvoerbaarheid ten behoeve van het PIP en daarom is er een noodzaak tot vormen van een back-up scenario voor de dekking. Provinciale Staten hebben op 28 juni 2019 ingestemd met de dekking voor een project dat ten tijde van dat besluit geraamd was op € 42 mln. en waarvan het Provinciaal aandeel in de dekking € 28,2 mln. bedroeg. De uitkomsten van een aanvraag voor het Nationaal Groeifonds zijn pas eind 2021 voorzien. Dit is echter ontoereikend voor het vaststellen van de economische uitvoerbaarheid ten behoeve van het PIP en daarom is er een noodzaak tot vormen van een back-up scenario voor de dekking. PS hebben op 28 juni 2019 ingestemd met de dekking voor een project dat ten tijde van dat besluit geraamd was op € 42 mln. en waarvan het Provinciaal aandeel in de dekking € 28,2 mln. bedroeg.


    Op 21 februari 2020 is PS geïnformeerd over het besluit van GS over de voorkeursvariant (VKA). GS hebben een inhoudelijk-bestuurlijke voorkeur voor de sobere en doelmatige variant van de Randweg. PS is er daarbij over geïnformeerd dat er voor deze variant geen sprake is van een sluitende financiering. Op 14 mei 2020 is PS erover geïnformeerd dat de projectkosten significant waren toegenomen, te weten met € 22 mln. en dus projectkosten van € 64 mln. (P50 raming). Deze toename wordt voor ruim € 9 mln. verklaard door hogere kosten samenhangend met de keuze voor de randwegvariant ten opzichte van de kosten van de middenwegvariant. Voor circa € 12 mln. wordt deze stijging verklaard door het feit dat het detailniveau van de raming ten tijde van het eerste besluit nog zeer laag was en gebaseerd was op referentieprojecten in plaats van een al in detail uitgewerkt ontwerp.


    Voor het voorliggende besluit wordt een projectbudget van € 73,9 mln. als uitgangspunt genomen. De verhoging met bijna € 10 mln. ten opzichte van de 64 mln. raming is toe te schrijven aan de stap van een P50 (€ 64 mln.) raming naar een P85 (€ 73,9 mln.) raming. Deze stap hangt samen met het ingeschatte risicoprofiel samenhangend met dit project (i.c. projectonzekerheden zoals ondergrond, geluidseffecten en leidingen). De verhoging met per saldo € 10 mln. is dan ook terug te voeren op additionele risico-opslagen. En anticipeert op aanpassing van het kader voor raming van grote infrastructurele projecten dat op dit moment ambtelijk wordt uitgewerkt en vergevorderd is. In dit kader worden de ervaringen van budgetverhogingen op een aantal grote projecten (waaronder Maaslijn en BPL) verwerkt. Hiermee wordt tevens ingespeeld op het nadrukkelijk signaal van PS met motie 2556 (budgetoverschrijdingen op grote infrastructurele projecten).


    Een P85 raming rekent, ten opzichte van een P50 raming, met hoge risico-opslagen, waarmee de kans op overschrijding kleiner wordt (15% bij P85, 50% bij P50). Desondanks moet worden benadrukt dat zekerheid over de kosten pas op het moment van gunning gegeven kan worden, en dat hier nog steeds sprake is van een probabilistische raming met een statistische kans op overschrijding van 15%. Naarmate de projectdefinitie vordert wordt ook het budget zekerder. Dit verklaart in deze fase de noodzaak tot grote risico opslagen.


    VDL heeft als cofinanciering van de meerkosten een extra bijdrage toegezegd van € 5 mln. Ook het Ministerie van EZK en IM hebben respectievelijk € 2,5 mln. en € 5 mln. extra toegezegd. Dit betekent een restant tekort op het projectbudget van € 19,5 mln. Dekking is voorzien uit de Reserve Bereikbaarheidsmiddelen met een bedrag van € 2,15 mln. (2021-2023) en voor de overige € 17,4 mln. komen de kapitaalslasten ten laste van de toekomstige begrotingsruimte 2024-2060.
    Een nadere toelichting over de opbouw van de bedragen is uitgewerkt in paragraaf 5.6.5 van het Statenvoorstel.


    Er wordt een ‘go- no go moment’ ingebouwd voor de definitieve start van de uitvoering van de –infrastructurele werkzaamheden. Dit moment is rond oktober 2022 voorzien. Afspraken hierover worden uitgewerkt in een anterieure overeenkomst.


    Dit Statenvoorstel is behandeld in de Statencommissie FEB van 27-11-2020. De commissie heeft het voorstel als bespreekstuk doorgeleid naar PS. Er volgde een Gewijzigd Statenvoorstel inclusief en een Tweede Gewijzigd Ontwerpbesluit.
    Voorgesteld besluit
    Provinciale Staten wordt gevraagd:
    1. in te stemmen met de Nota van Zienswijzen en Advies “Ontwerp-inpassingsplan Uitbreiding VDL Nedcar, Ontwerp-Omgevingsvergunning Wabo Uitbreiding VDL Nedcar, Ontwerp-besluit hogere waarden industrielawaai Uitbreiding VDL Nedcar en Ontwerp-Wnb-vergunning Uitbreiding VDL Nedcar en de Nota van Wijzigingen;
    2. op grond van het bepaalde in artikel 6.12, tweede lid Wet ruimtelijke ordening geen exploitatieplan vast te stellen;
    3. het inpassingsplan “Uitbreiding VDL Nedcar”, bestaande uit de regels, verbeelding en toelichting (IMRO-code NL.IMRO.9931.VDLNedcar-VG01), met inachtneming van de Nota van Zienswijzen en advies “Ontwerp-inpassingsplan Uitbreiding VDL Nedcar, Ontwerp-omgevingsvergunning Wabo Uitbreiding VDL Nedcar, Ontwerp-besluit hogere waarden industrielawaai Uitbreiding VDL Nedcar en Ontwerp-Wnb-vergunning Uitbreiding VDL Nedcar” en de Nota van Wijzigingen zowel analoog als digitaal gewijzigd vast te stellen;
    4. te vermelden dat op dit besluit afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing is, alsook dat de beroepsgronden in het beroepschrift moeten worden opgenomen, het beroep niet-ontvankelijk wordt verklaard indien binnen de beroepstermijn geen beroepsgronden zijn ingediend en deze na afloop van de beroepstermijn niet meer kunnen worden aangevuld;
    5. in te stemmen met een aanvullend investeringskrediet ter hoogte van € 19.556.009 conform dekkingsvoorstel paragraaf 6.5. De financiële consequenties worden verwerkt via de reguliere P&C cyclus (afwijkingenrapportage).

    Stemuitslag

    voor 85%
    tegen 13%
    voor
    50PLUS (1), CDA (Statenleden) (8), D66 (Statenleden) (3), Forum voor Democratie (7), LOKAAL-LIMBURG (Statenlid) (2), PvdA (Statenleden) (3), PVV (Statenleden) (7), SP (Statenleden) (4), VVD (Statenleden) (5)
    tegen
    GroenLinks (Statenleden) (4), Partij voor de Dieren (Statenlid) (2)

    Bijlagen

    Besluit

    Provinciale Staten besluiten:
    Gelezen Amendement 100 Gewijzigd Van Caldenberg cs inzake VDL NedCar en PIP aanwijzen als Groot Project;

    1. in te stemmen met de Nota van Zienswijzen en Advies “Ontwerp-inpassingsplan Uitbreiding VDL Nedcar, Ontwerp-Omgevingsvergunning Wabo Uitbreiding VDL Nedcar, Ontwerp-besluit hogere waarden industrielawaai Uitbreiding VDL Nedcar en Ontwerp-Wnb-vergunning Uitbreiding VDL Nedcar” en de Nota van Wijzigingen;
    2. op grond van het bepaalde in artikel 6.12, tweede lid Wet ruimtelijke ordening geen exploitatieplan vast te stellen;
    3. het inpassingsplan “Uitbreiding VDL Nedcar”, bestaande uit de regels, verbeelding en toelichting (IMRO-code NL.IMRO.9931.VDLNedcar-VG01), met inachtneming van de Nota van Zienswijzen en Advies “Ontwerp-inpassingsplan Uitbreiding VDL Nedcar, Ontwerp-omgevingsvergunning Wabo Uitbreiding VDL Nedcar, Ontwerp-besluit hogere waarden industrielawaai Uitbreiding VDL Nedcar en Ontwerp-Wnb-vergunning Uitbreiding VDL Nedcar” en de Nota van Wijzigingen zowel analoog als digitaal gewijzigd vast te stellen;
    4. te vermelden dat op dit besluit afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing is, alsook dat de beroepsgronden in het beroepschrift moeten worden opgenomen, het beroep niet-ontvankelijk wordt verklaard indien binnen de beroepstermijn geen beroepsgronden zijn ingediend en deze na afloop van de beroepstermijn niet meer kunnen worden aangevuld;
    5. in te stemmen met een aanvullend investeringskrediet ter hoogte van € 19.556.009 conform dekkingsvoorstel paragraaf 6.5. De financiële consequenties worden verwerkt via de reguliere P&C-cyclus (afwijkingenrapportage);
    6. het project “Uitbreiding VDL Nedcar” aan te wijzen als Groot Project in het kader van de Regeling Grote Projecten 2020 en Gedeputeerde Staten opdracht te geven om voor 1 maart 2021 een basisrapportage ter vaststelling voor te leggen aan Provinciale Staten die voldoet aan de volgende eisen:
      PS ontvangen elke zes maanden - of vaker indien PS dat noodzakelijk achten - een voortgangsrapportage: naast de gebruikelijke aandachtspunten zoals genoemd in art 5 lid 2 RGP 2020 zal op een later moment – bij de vaststelling van de basisrapportage - aanvullende aandachtspunten worden besproken en daarbij worden de volgende punten als suggestie meegenomen:
      - de ontwikkeling van de werkgelegenheid;
      - de vorderingen op het gebied van natuurherstel;
      - de vorderingen op het gebied van maatschappelijke compensatie;
      - de vorderingen van VDL NedCar inzake het tekenen van nieuwe opdrachten voor langere duur;
      - de kwaliteit en de voortgang van de te treffen maatregelen zoals voorgesteld in PIP VDL NedCar;
      - de stand van zaken met betrekking tot uitstoot van gezondheidsbeschadigende en klimaatbeschadigende schadelijke stoffen vanuit verkeer en industrie in de omgeving.

    Geamendeerd aangenomen
    Voor: CDA, Forum voor Democratie, PVV, VVD, SP, GroenLinks, PvdA, D66, LOKAAL-LIMBURG en 50PLUS.
    Tegen: GroenLinks en Partij voor de Dieren.
    Met een stemverklaring tegen: GroenLinks en Partij voor de Dieren.
    Statenlid Frische (CDA) heeft op eigen initiatief niet deelgenomen aan de stemming wegens betrokkenheid met het onderliggende dossier.

    Amendementen

    Titel
    Amendement 100 Gewijzigd Van Caldenberg cs inzake VDL NedCar en PIP aanwijzen als Groot Project
    Amendement 101 Jetten cs inzake PIP VDL Nedcar - bomenkap

    Moties

    Titel
    Motie 2709 Ernst inzake Regionale arbeid PIP VDL-Nedcar
    Motie 2710 Gewijzigd Van Wageningen cs inzake Slimme fasering ingrepen in natuur en landschap rond Nedcar
    Motie 2711 Loomans cs inzake Bescherm Limburgse natuur en Sterrenbos
  13. 3.7

    Project Greenfield betreft een omvangrijke en complexe centralisatie van activiteiten van het bedrijf Hessing in Limburg. Hessing verwerkt groente en fruit tot klaar-om-te-koken pakketten, maaltijdsalades en voorgesneden fruit. Het familiebedrijf kent een lange historie en een stevige omvang blijkens de omzet van € 381 mln. Het project Greenfield ziet op de centralisatie van de activiteiten die nu in Schwalmtal, Helmond en Belfeld plaatsvinden in een nieuw te bouwen fabriek en bijbehorende investeringen in automatisering en efficiency. Gelet op de sterke aansluiting bij het greenport ecosysteem en de bijbehorende werkgelegenheid heeft de Provincie beoogd middels passende incentives en een lening op zakelijke gronden Hessing te acquireren voor Limburg.


    Dit bod, onder voorbehoud van PS goedkeuring, is door Hessing geaccepteerd, en derhalve worden uw Staten gevraagd uw wensen en bedenkingen te uiten over het verstrekken van een lening van maximaal € 13 mln. De financiering wordt verstrekt door het consortium LIOF, LEF en de Provincie voor respectievelijk € 2,5 mln., € 4 mln. en € 6,5 mln. De incentives worden gedekt uit reeds door uw Staten beschikbaar gestelde budgetten. De Provincie Limburg neemt nadrukkelijk een coördinerende en faciliterende rol ten aanzien van acquisitie. Teneinde Hessing te acquireren voor Limburg is deze rol nadrukkelijk opgepakt, in conformiteit met het Collegeprogramma Vernieuwend Verbinden 2019-2023, het Missiegedreven Economisch Beleidskader 2019-2023 (MEB) en het Beleidskader Limburgse Landbouw- en Agrifoodsector 2020-2023. Op grond van de financiële verordening 2020 Provincie Limburg wordt PS in de gelegenheid gesteld wensen en bedenkingen te uiten voor financieringen boven € 2,5 mln.


    Dit Statenvoorstel is behandeld in de Statencommissie FEB van 27-11-2020. De commissie heeft het voorstel als bespreekstuk doorgeleid naar PS.


    Voorgesteld besluit
    Provinciale Staten wordt gevraagd:
    de volgende wensen ter kennis te brengen van het college van Gedeputeerde Staten met betrekking tot het voornemen van het college om een financiering te verstrekken van maximaal € 13 miljoen:

    1. dat het bedrijf in samenwerking met zijn klanten en leveranciers toewerkt naar een circulaire economie. Met name voor kunststof verpakkingen;
    2. voorzien in adequate huisvesting voor buitenlandse werknemers, zijnde niet grootschalig en niet specifiek gericht op buitenlandse werknemers. Deze huisvesting mag niet ten koste gaan van burgers die op een wachtlijst staan voor een woning in de regio;
    3. de nieuwbouw maximaal voorzien van zonnepanelen;
    4. de locatie Belfeld dient zonder (financiële) gevolgen voor de Provincie achtergelaten te worden;
    5. betrekken van de Noord-Limburgse gemeenten bij het invullen van de vacatures en halen uit de hardnekkig werklozen.

    Stemuitslag

    voor 91%
    tegen 9%
    voor
    50PLUS (1), CDA (Statenleden) (9), D66 (Statenleden) (3), Forum voor Democratie (7), GroenLinks (Statenleden) (4), LOKAAL-LIMBURG (Statenlid) (2), Partij voor de Dieren (Statenlid) (2), PvdA (Statenleden) (3), PVV (Statenleden) (7), VVD (Statenleden) (5)
    tegen
    SP (Statenleden) (4)

    Besluit

    Provinciale Staten besluiten:
    de volgende wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van het voornemen van het college een financiering van € 13 mln. te verstrekken:

    1. dat het bedrijf in samenwerking met zijn klanten en leveranciers toewerkt naar een circulaire economie. Met name voor kunststof verpakkingen;
    2. voorzien in adequate huisvesting voor buitenlandse werknemers, zijnde niet grootschalig en specifiek gericht op buitenlandse werknemers. Deze huisvesting mag niet ten koste gaan van burgers die op een wachtlijst staan voor een woning in de regio;
    3. de nieuwbouw maximaal voorzien van zonnepanelen;
    4. de locatie Belfeld dient zonder (financiële) gevolgen voor de Provincie achtergelaten te worden;
    5. betrekken van de Noord-Limburgse gemeenten bij het invullen van de vacatures en halen uit de hardnekkig werklozen.

    Aangenomen
    Voor: CDA, Forum voor Democratie, PVV, VVD, GroenLinks, PvdA, D66, LOKAAL-LIMBURG, Partij voor de Dieren en 50PLUS.
    Tegen: SP.
    Met een stemverklaring tegen: SP.

    Moties

    Titel
    Motie 2714 Van der Valk inzake Norm flexibele schil en huisvesting werknemers Groenteverpakker Hessing
  14. 4

    Behandelvoorstel:
    Provinciale Staten wordt voorgesteld de voorraadagenda ongewijzigd vast te stellen.

  15. 5

    Moties

    Titel
    Motie 2698 Voncken cs inzake Beheer de bever
    Motie 2715 Plusquin inzake Voorkom doden van huiskatten in Limburg
    Motie 2719 Jetten cs inzake Steun kwetsbare kinderen
  16. 7
    Sluiting