(PS) Provinciale Staten
vrijdag 13 december 2024
- Locatie
Statenzaal
- Voorzitter
- Roemer, E.G.M. (Emile)
- Toelichting
-
Reguliere statenvergadering
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
Behandelvoorstel:
Provinciale Staten wordt gevraagd om de agenda voor de Statenvergadering van 13-12-2024 ongewijzigd vast te stellen. -
2
Bijlagen
-
3
Iedere externe heeft het recht om in te spreken over een geagendeerd onderwerp dat te maken heeft met provinciaal beleid. Een persoon die wil inspreken meldt dit uiterlijk 24 uur voor aanvang van de Statenvergadering bij de Griffie. Voor meer informatie, zie de bijgevoegde spelregels.
Er hebben zich 6 insprekers gemeld voor agendapunt 8.1 en 2 insprekers voor agendapunt 8.3
Bijlagen
-
4
N.v.t.
-
5
Behandelvoorstel:
Provinciale Staten wordt gevraagd de notulen van de Statenvergadering van 1-11-2024 gewijzigd vast te stellen.- De wijziging op pagina 47 (regio moet zijn risico) is met rood inzichtelijk gemaakt.
Bijlagen
-
6
Behandelvoorstel:
Provinciale Staten wordt voorgesteld de voorraadagenda ongewijzigd vast te stellen.Bijlagen
-
7HAMERSTUKKEN
-
7.1
Dit Statenvoorstel is behandeld in de Controlecommissie van 6-12-2024. De commissie heeft besloten om het voorstel als hamerstuk door te leiden naar PS van 13-12-2024.
Bijlagen
-
8BEHANDELSTUKKEN
-
8.1
Het voorliggende Statenvoorstel betreft een uitwerking van het Beleidskader 'Cultuur en Erfgoed voor iedereen 2024 – 2027' dat op 5 april 2024 door uw Staten is vastgesteld en geeft richting aan de aanpak rondom de Limburgse taal voor de komende jaren, met een vooruitblik naar 2030.
Het vaststellen van dit uitvoeringsprogramma is een bevoegdheid van Gedeputeerde Staten. Echter is in samenspraak met Provinciale Staten gekozen om dit uitvoeringsprogramma voor te leggen aan Provinciale Staten. Het betreft autonoom beleid.
Dit Statenvoorstel is behandeld in de commissie ESA van 22-11-2024. De commissie heeft besloten om het voorstel als behandelstuk door te leiden naar PS van 13-12-2024.
N.B. Conform besluit van Provinciale Staten en de uitwerking in het Presidium is het mogelijk om bij dit agendapunt tijdens de Statenvergadering op 13-12-2024 in een variant van het Limburgs te spreken.
Voorgesteld besluit
Provinciale Staten wordt gevraagd:
in te stemmen met de vaststelling van het voorliggend Uitvoeringsprogramma Limburgse taal ‘Same veur ’t Limburgs’ 2025 – 2027’.Bijlagen
-
8.2
In het beleidskader "Nieuwe energie en een schoon leefmilieu" is vastgesteld dat 2024 in het teken staat van het herijkingsproces van het LEF.
Het college wenst Provinciale Staten proactief en transparant mee te nemen in dit herijkingsproces en waar nodig tijdig om uw zienswijze dan wel om een besluit vragen. Via dit voorstel informeren Gedeputeerde Staten Provinciale Staten over de gang van zaken inclusief het voornemen van het college om een aantal belangrijke besluiten en processen in gang te zetten om het LEF toekomstbestendig te maken.
Bij de herijking van de fondsstrategie van het LEF hebben Provinciale Staten formeel geen rol in de operationele uitvoering of directe besluitvorming. Echter, vanuit de behoefte aan strategische afstemming en ter versterking van de provinciale ambities op het gebied van duurzaamheid en economische groei, heeft het college van Gedeputeerde Staten besloten om dit specifieke besluit vooraf aan Provinciale Staten voor te leggen.
Dit Statenvoorstel is behandeld in de commissie ESA van 21-11-2024. De commissie heeft besloten om het voorstel als behandelstuk door te leiden naar PS van 13-12-2024.
Voorgesteld besluit
Provinciale Staten wordt gevraagd:- kennis te nemen van de voorgenomen governance wijzigingen:
1. Vereenvoudiging van het investeringsproces;
2. Voornemen tot het instellen van een Raad van Commissarissen (RvC);
3. Voornemen tot het instellen van een Investeringscommissie (IC);
4. Benutten kennis en kunde van de huidige Adviescommissie
5. Opdracht aan het Bestuur van LEF om deze besluiten en overwegingen verder uit te werken in de statuten, managementovereenkomsten en andere fondsdocumentatie. - en in te stemmen met de gekozen koers en richting ten aanzien van de herijking van de beleidsmatige en financiële doelstellingen van het LEF:
1. Besluit om de thematische focus van energie en circulariteit te behouden en aan te vullen met projecten met meer maatschappelijk impact;
2. Besluit tot uitfasering van asbestsanering;
3. Besluit voor circulaire investeringen op basis van het ‘nee, tenzij’-principe;
4. Besluit om circulariteitscriteria aan te passen aan (inter)nationale doelen;
5. Opdracht aan het Bestuur van LEF om deze besluiten en overwegingen verder uit te werken in haar meerjarenplan en ondernemingsplan.
6. Besluit om het bestuur van het LEF opdracht te geven om de (financiële) effecten op het fondsrendement in kaart te brengen, met als doel binnen de huidige portefeuille meer ruimte te creëren voor projecten gericht op sociale en maatschappelijke impact. Dit onderzoek naar eventuele versoepeling van de renderend- en revolverendheidseis dient plaats te vinden binnen de kaders van SIS 3.0.
In het oorspronkelijk statenvoorstel was een blanco ontwerpbesluit opgenomen, bij het gewijzigd statenvoorstel is dit toegevoegd.
Bijlagen
- kennis te nemen van de voorgenomen governance wijzigingen:
-
8.3
Maastricht Aachen Airport is een van de projecten die onder de Regeling Grote Projecten gevolgd worden en waarover aan Provinciale Staten wordt gerapporteerd. Op 3 juni 2022 hebben Provinciale Staten bij Amendement 145 (Heldens c.s. inzake ‘Een omgevingsbewust en toekomstbestendig MAA’) besloten het toen voorliggend dictum van het Statenvoorstel ‘Toekomst Maastricht Aachen Airport’ te vervangen. In het herziene dictum is opgenomen dat “het huidige Groot Project MAA wordt omgezet naar ‘Groot Project Transitie MAA’ met daarbij een herziene basisrapportage per 1 januari 2024 waarin de performance en doelrealisatie kan worden gemonitord”. Provinciale Staten hebben conform de beslispunten in het gewijzigde dictum van het Statenvoorstel ‘Toekomst Maastricht Aachen Airport’ besloten.
De opzet voor de nieuwe basisrapportage is op 12 januari 2024 sonderend met de Statencommissie ESA gedeeld en besproken. Op basis van hetgeen daarbij naar voren is gebracht, heeft er een bijstelling van de rapportage plaatsgevonden en is deze gevuld met de stand van zaken informatie per peildatum 1 januari 2024.
De basisrapportage met als peildatum 1 januari 2024 is op 31 mei 2024 in de Statencommissie ESA aan de orde geweest. Daarbij besloot de Statencommissie dat het Statenvoorstel inzake de vaststelling van de nieuwe basisrapportage nog niet rijp was voor behandeling in de daarop volgende Statenvergadering. De Statencommissie heeft de toen voorliggende rapportage wel behandeld als voortgangsrapportage met peildatum 1 januari 2024 en het college van Gedeputeerde Staten verzocht met een aangepast Statenvoorstel te komen.
Dit Statenvoorstel is behandeld in de commissie ESA van 22-11-2024. De commissie heeft besloten om het voorstel als behandelstuk door te leiden naar PS van 13-12-2024.
Voorgesteld besluit
Provinciale Staten wordt gevraagd:
de Basisrapportage Groot project ‘Transitie Maastricht Aachen Airport’ vast te stellen.Bijlagen
-
8.4
Bij de vaststelling van de Grondwaterheffingsverordening 2023 is motie 2945 aangenomen waarin wordt verzocht om bij een volgend voorstel aangaande de grondwaterheffing het aspect vrijstelling van de grondwaterheffing van onttrekkingen voor beregening expliciet te onderbouwen. Bij vaststelling van de Grondwaterheffingsverordening 2024 hebben PS ingestemd met het voorstel het maken van bedoelde keuzes uit te stellen en opnieuw te bespreken bij vaststelling van de Grondwaterheffingsverordening 2025. In voorliggend voorstel wordt voorgesteld de Grondwaterheffingsverordening 2025 vast te stellen en wordt ingegaan op de beleidskeuzes rond deze verordening, waaronder bedoelde vrijstelling. Daaraan voorafgaand wordt inzicht geven in de taken van de provincie betreffende grondwater en de omvang van onttrekkingen. Het voorstel is om het tarief van de grondwaterheffing te verhogen met het inflatiepercentage (3,30%) en ter dekking van de toenemende kosten van grondwatermonitoring. Omdat het bestedingsdoel van verder te genereren middelen nog niet helder is wordt voorgesteld om de beslissing omtrent een verdere verhoging van het tarief en het afschaffen van de vrijstelling uit te stellen tot eind 2025, bij vaststellen van de Grondwaterheffingsverordening 2026.
Dit Statenvoorstel is behandeld in de commissie LEO van 28-11-2024. De commissie heeft besloten om het voorstel als behandelstuk door te leiden naar PS van 13-12-2024.
Voorgesteld besluit
Provinciale Staten wordt gevraagd:
a. Het bijgesloten concept van de Grondwaterheffingsverordening 2024 beleidsneutraal (verhoging tarief met inflatiepercentage en dekking van de toenemende kosten van grondwatermonitoring) vast te stellen.
b. Kennis te nemen de mogelijke beleidskeuzes en daaromtrent te beslissen bij vaststelling van de Grondwaterheffingsverordening 2026.
In het oorspronkelijk statenvoorstel was een blanco ontwerpbesluit opgenomen, bij het gewijzigd statenvoorstel is dit toegevoegd.
Bijlagen
-
8.5
In de hier aan de orde zijnde wijziging van de Omgevingsverordening Limburg worden vier wijzigingen voorgesteld die vanwege het grote maatschappelijk belang, en/of vanwege politieke wensen vanuit Provinciale Staten niet kunnen wachten op de voorgenomen actualisatie van de Omgevingsverordening als vervolg op de actualisatie van de provinciale Omgevingsvisie Limburg (POVI) in 2025.
Het betreffen geen nieuwe onderwerpen, maar wijzigingen van de regels, gebiedsbegrenzingen of toelichting met betrekking tot:
1. Omgevingswaarden voor regionale wateroverlast;
2. Grip op grootschalige bedrijvigheid;
3. Zonneparken op landbouwgrond;
4. Onderzoeksboringen in het beschermingsgebied Einstein Telescope.
Dit Statenvoorstel is behandeld in de commissie LEO van 28-11-2024. De commissie heeft besloten om het voorstel als behandelstuk door te leiden naar PS van 13-12-2024.
Voorgesteld besluit
Provinciale Staten wordt gevraagd:
1. De Wijzigingsverordening 2024 Omgevingsverordening Limburg vast te stellen.
2. De wijziging van het Delegatiebesluit Omgevingsverordening Limburg vast te stellen.
3. Gedeputeerde Staten op te dragen voor publicatie van de Wijzigingsverordening 2024 Omgevingsverordening Limburg en de wijziging van het Delegatiebesluit Omgevingsverordening Limburg zorg te dragen.
4. Kennis te nemen van de Nota van Zienswijzen.
5. Kennis te nemen van de Beleidsregel regionale meerwaarde grote bedrijfskavels Limburg.Bijlagen
-
9Moties vreemd aan de orde van de dag
-
10Sluiting